Se spune că un whistleblower (denunțător) este o persoană care a depus o notificare privind o neregulă la locul de muncă. Cu toate acestea, există mai multe condiții importante pe care trebuie să le îndeplinească denunțătorii din cadrul unei organizații pentru a primi acest statut. Cine este vizat de Directiva privind protecția whistleblowerilor? - instituțiile publice care au peste 50 de angajați, - municipalitățile cu mai mult de 10.000 de locuitori, - entităților private care angajează peste 250 de angajați, - entitățile de pe piața financiară și entitățile care se ocupă de AML / CF, indiferent de numărul de angajați și de sector. În cazul în care organizația aparține uneia dintre categoriile menționate mai sus, angajatorul este obligat să pună la dispoziție un canal intern de raportare pentru whistlebloweri. Cine poate fi numit whistleblower? În conformitate cu directiva, un whistleblower este o persoană care raportează încălcări ale legislației Uniunii Europene în mediul de lucru, atunci când are motive întemeiate să creadă că informațiile colectate de el sunt adevărate la momentul raportării. Semnalarea neregulilor se realizează prin intermediul unui canal intern. Scopul persoanelor care raportează probleme în organizații este, înainte de toate, de a acționa cu bună credință în beneficiul întreprinderilor. Denunțătorul poate fi: - angajat sau fost angajat, - o persoană care candidează pentru un post și care a primit informații despre nereguli în procesul de recrutare sau de negociere, - o persoană care prestează muncă pe o altă bază decât un raport de muncă, inclusiv un contract de drept civil, - acționar sau partener, - un membru al unui organ al unei persoane juridice, - o persoană care desfășoară activități sub supravegherea unui contractant, subcontractant sau furnizor, inclusiv pe baza unui contract de drept civil, - stagiar, - voluntar. Sarcina whistleblowerilor nu este doar de a detecta situații alarmante, cum ar fi hărțuirea sau corupția, și de a le raporta mai departe, ci și de a îmbunătăți atmosfera la locul de muncă prin eliminarea activităților ilegale. În ce sectoare pot denunța informatorii încălcările prevăzute de Directiva Uniunii Europene? - servicii, produse și piețe financiare, - achiziții publice, - siguranța produselor, a alimentelor și a transporturilor, - protecția mediului și siguranța nucleară, - protecția consumatorilor și a datelor cu caracter personal, - securitatea rețelelor și a sistemelor TIC, - sănătate publică, - interesele financiare ale Uniunii Europene, - piața internă a Uniunii Europene și normele privind concurența, ajutoarele de stat și impozitul pe profit, - organizarea internă a muncii, de exemplu, în caz de hărțuire. La ce aspecte trebuie să fie atenți Whistleblowerii atunci când semnalează nereguli? Adevărul problemelor semnalate este un aspect foarte important. Rapoartele trebuie să se bazeze pe fapte și dovezi, nu pe interpretări subiective și conjecturi. Denunțătorii nu trebuie să presupună că s-a produs vreo situație. Dacă nu raportează încălcările cu sinceritate, el poate fi acuzat de calomnie sau de încălcarea drepturilor personale ale persoanei raportate. Începând cu 17 decembrie 2021, angajatorii au fost obligați să implementeze un canal intern de raportare și să implementeze un sistem de protecție a persoanelor care raportează probleme. Comments are closed.
|
Archives
July 2022
Categories |