“Cazul Mondelēz” este primul dintr-o serie de articole ce urmărește analiza unor cazuri de încălcări ale legilor internaționale anti-corupție. Prin intermediul acestora, ne propunem aducerea în discuție a elementelor distinctive ale Foreign Corrupt Practices Act (FCPA) și United Kingdom Bribery Act (UKBA), principalele reglementări ce extra-teritorializează anchetarea faptelor de corupție și mită.
Prima amendă administrată sub legea FCPA (Foreign Corrupt Practices Act – lege federală americană anti-corupție ce a intrat în vigoare în 1977) în anul acesta a fost foarte puțin mediatizată. Securities & Exchange Committee (SEC – “Comisia pentru Bursă și Valori Mobiliare”, agenție federală americană care se ocupă în principal cu reglementarea pieței bursiere) nu a menționat în declarațiile referitoare la acest caz faptul că fondurile alocate de către companie ar fi fost folosite pentru plata unor mite, ci doar riscul și posibilitatea unor astfel de plăți. Această amendă este încă un exemplu al eforturilor SEC de a sancționa implementarea defectuoasă a controalelor interne. Context În februarie 2010, Kraft Foods (și-a schimbat numele în Mondelēz International în 2012) a achiziționat Cadbury, o companie din Marea Britanie (cunoscută în România în special pentru produsele Milka, Oreo și Toblerone). Această achiziție, estimată la 19 miliarde de dolari, a inclus toate filialele Cadbury, printre acestea numărându-se și Cadbury India. În 2005, Cadbury India a construit o fabrică în orașul Baddi (regiunea Himachal Pradesh, în nordul țării). În 2008, compania a decis extinderea capacității de producție a acestei fabrici, estimând că vor fi necesare în jur de 30 de licențe și autorizații pentru aceasta. Astfel, Cadbury India a decis, în Noiembrie 2009, să apeleze la un subcontractor, un consultant care urma să ii ajute să navigheze prin birocrația locală. Problema consultantului local Reprezentanți ai companiei s-au întâlnit, în ianuarie 2010, cu un consultant local („agentul nr. 1”, cum este acesta identificat în rapoartele oficiale, descris ca un om de afaceri local și furnizor de marmură și țiglă), pentru a interacționa cu autoritățile locale în vederea obținerii acestor licențe și autorizații. La scurt timp după această întâlnire, Cadbury India a decis să îl contracteze, fără a parcurge vreo verificare a acestuia. Spre sfârșitul lunii februarie, consultantul primea o scrisoare de împuternicire ce îi permitea să reprezinte interesele Cadbury India în relație cu autoritățile locale. În perioada februarie-iulie 2010, consultantul a trimis companiei cinci facturi în valoare totală de aproximativ $100.000 pentru servicii de consultanță și pregătirea documentației ce urma să fie trimisă pentru autorizare. Investigația a demonstrat că, de fapt, angajații Cadbury India pregatiseră documentele necesare fiecărei autorizații. Chiar și așa, Cadbury India a plătit consultantului suma cerută. În urma fiecărei tranzacții, consultantul a retras din contul său, în numerar, banii transferați de către companie. În plus, în perioada februarie-iulie 2010, Cadbury India obținuse deja o parte dintre licențele și autorizațiile necesare pentru extinderea capacității de producție. Mai mult decât atât, o serie întreagă de „anomalii” au fost observate în relația cu acest consultant. În primul rând, chiar dacă a eliberat o scrisoare de împuternicire, Cadbury India nu a semnat un contract cu acest consultant și nici nu a parcurs o verificare a acestuia. Apoi, facturile primite de la consultant menționau autorizațiile pentru care Cadbury India era facturată, dar niciun alt document care să sprijine aceste facturi. Mai mult, în februarie 2010, Mondelēz a achiziționat Cadbury fără a parcurge un proces due diligence pre-achiziție complet, care ar fi urmărit și respectarea politicilor anti-mită și anticorupție. Acesta a fost demarat doar ulterior achiziției, în perioada aprilie-decembrie 2010.Vizând un spectru larg de riscuri, acesta a relevat și neclaritățile relației dintre Cadbury India și consultantul local, neputându-se stabili clar relația legală dintre aceștia. Drept urmare,, Mondelēz a început o investigație privind raportul dintre Cadbury India și consultant, oprind plățile către acesta. Ce spune legea În ancheta SEC a ieșit la iveală că subsidiara Cadbury India, prin acțiunile sale descrise anterior, a încălcat Secțiunea 13(b)(2)(A) a „Securities Exchange Act” deoarece nu a menținut evidența contabilă într-o manieră adecvată. În plus, Cadbury India a încălcat și Secțiunea 13(b)(2)(B) deoarece compania nu a dezvoltat și menținut un sistem adecvat de controale contabile interne care ar fi fost suficient de performante pentru a garanta că accesul la activele companiei și tranzacțiile efectuate se desafășoară cu acordul conducerii, cât și pentru a detecta și preveni plățile care pot fi utilizate în scopuri improprii sau neautorizate. Drept urmare, Cadbury a încălcat prevederile FCPA referitor la evidențele contabile și dispozițiile de control intern. Ca rezultat al achiziției ulterioare, Mondelēz este responsabil pentru contravențiile Cadbury. Fără a admite sau respinge constatările SEC, Mondelēz a fost de acord să plătească o amendă civilă de $13 milioane. Concluzii Observând parcursul anchetei și analizând situația în cazul companiei Mondelez, putem trage următoarele concluzii:
Integrity Solutions este o firmă de consultanță ce poate asista companiile în procesul de pre- și post-achiziție, având capacitatea de a consilia și audita procesele interne pentru prevenirea riscurilor succesorale. |
Archives
July 2022
Categories |